Aktualnie po raz czwarty realizowana jest rewizja normy ISO 9001, na adekwatność z jaką certyfikowanych jest więcej niż 1,1 mln organizacji na całym globie. W Polsce w posiadaniu certyfikatu ISO 9001 jest aż 10 110 tys. instytucji. Od roku 2012 międzynarodowy Komitet Techniczny pracuje nad następną, wszechstronną rewizją kanonu.
Oczekuje się nowoczesnych zmian treści standardu, w porównaniu z wcześniejszym zharmonizowaniem normy w roku 2008. Rewizja przewodzi się nowym, dopasowanym projektem dla przyszłych norm zarządzania organizmami ISO: łączny tekst, łączna budowa (
materiały kompozytowe o osnowie metalowej) i nazewnictwo. Harmonizacja rozwiera tym samym nowatorskie możliwości konsolidacji systemów.
Autor: Biblioteca de la Universidad de Zaragoza
Źródło: http://www.flickr.com
Zamysłem wprowadzenia zmian jest utworzenie standardu przychylnego dla użytkowników i zharmonizowanego do wymagań współczesnego ogólnoświatowego biznesu. Z jednej strony główny projekt nowego wydania reguły oferuje organizacjom większą uniwersalność w projektowaniu zarządzania, z drugiej zaś strony żąda dynamicznego zharmonizowania się do zmian w organizacji i jej otoczenia. Norma ISO 9001:2015 ma za cel stosowność wymagań standardu do zmieniających się warunków w coraz bardziej dynamicznym świecie interesu, a jednocześnie wykreowanie standardu pokojowego dla użytkowników – !.
W następstwie tego, stosowanie wcielonych systemów zarządzania powinno być łatwiejsze dla organizacji. Konstrukcja standardu pozostała zmieniona tak, aby była w całości dopasowana do dostosowanej struktury traktowanej we wszystkich normach dotyczących systemów zarządzania. Projekt wspiera również system rządzenia w dostrojeniu się do ważnych wyzwań stawianych organizacjom przez nowoczesne otoczenie biznesu.
Punktem wyjścia dla zaimplementowania Systemu Zarządzania Jakością według normy ISO 9001:2015 będzie wyznaczenie jego zakresu.W sprawie prawidłowego określenia zakresu, instytucja powinna wziąć pod uwagę okoliczności, zainteresowane strony oraz przedkładane produkty i usługi. Ustanawiany zakres należy urozmaicić wskazując na to, jakie produkty i świadczenia są objęte Systemem Zarządzania Jakością oraz uzasadnienie przypadków, w których wymóg normy nie mogą być zastosowane (akademiaecoms.pl/szkolenia/). Braku sposobności zastosowania autorytatywnych wymagań nie trzeba jednak mylić z istniejącym wyłączaniem punktów normy z odcinka Systemu Zarządzania Jakością.